Hogerop in Google: 10 handige SEO tips

Ben je op zoek naar wat handige SEO tips om hogerop in Google te komen? Wij hebben op deze pagina uitgebreid uitleg gegeven over de tien meest handige tips om toe te passen op je website. Zorg ervoor dat je website een goede basis krijgt en meer kracht genereert - voor meer bezoekers op je website. Lees verder om te beginnen met ranken!

"Ontvang dagelijks veel meer bezoekers op je website door een betere basis te krijgen en meer kracht te genereren. Zorg ervoor dat teksten langer worden, plaats regelmatig afbeeldingen om dingen aan te tonen en laat zoektermen terugkomen in de tekst. In ons geval zou dat bijvoorbeeld zijn '10 tips voor hogerop in Google te komen'. Mocht Google dat oppikken, dan word je op deze zoektermen gevonden."

Hoe kan je goede zoektermen vinden?

Voordat je begint met een website te optimaliseren voor een bepaalde zoekterm, is het ook handig om te weten of er wel mensen op de zoekterm zoeken. Wanneer je bijvoorbeeld een website met nieuws hebt, zoals ons. Dan wil je wellicht gevonden worden op zoektermen zoals "Het nieuws lezen" of "nieuwsberichten". Maar misschien zoeken er veel meer mensen op gewoon "Nieuws". En dat is niet zo verwonderlijk, want dat onderwerp is veel breder.

Voorheen was het mogelijk om met het Google keyword tool te bepalen welke zoektermen goed zijn en kon je via Adwords de verschillende resultaten met elkaar vergelijken. Helaas is deze tool vervangen door een ander programma, namelijk "Google Keyword Planner". Het principe is hetzelfde, maar het is wat gemakkelijker in gebruik. Gelukkig is het nog altijd kosteloos en kan je er waardevolle informatie mee opzoeken. Echter, heb je wel een Google Adwords account nodig of moet je deze aanmaken. Dit kost je ook niets.

Handig alternatief

Hieronder zie je een afbeelding met zoekresultaten in Google. Deze toont direct al meerdere relevante onderwerpen terwijl je naar iets op zoek bent. Zie hieronder hoe de suggesties in Google getoond worden:

Zoekopdracht in Google

Nadat je de zoekopdracht uitgevoerd hebt, kan je nog meer zoekresultaten bekijken onderaan de webpagina. Zie gerelateerde resultaten terug en krijg meer een idee van waar mensen op zoeken en wat je eigen zoekterm gaat worden.

Gerelateerde resultaten

Ervoor zorgen dat de zoekterm in de URL komt

Het adres waarmee mensen je specifieke pagina's op je website bezoeken wordt ook wel de "URL" genoemd. Google vindt het fijn als de zoekterm direct in de URL teruggevonden kan worden. Zo willen wij zelf op nieuws "hogerop in Google" met deze pagina komen, waardoor de URL dan ook nieuwsbezorger.nl/hogerop-in-google-10-handige-seo-tips/ heet.

Houd er rekening mee dat je niet overdrijft. Google vindt het namelijk tegelijkertijd erg prettig dat je niet allerlei zoektermen overal zomaar willekeurig plaatst. Sterker nog, het kan averechts werken. Zo zou bijvoorbeeld een link als nieuwsbezorger.nl/seo-tips-voor-seo-beginners-in-tien-seo-stappen/ niet gewaardeerd worden.

Goed nadenken over de titel van je pagina

Hoewel het voor de hand liggend is dat je de pagina vernoemd naar waar je op gevonden wilt worden, is het voor veel mensen nog erg lastig. Het is van groot belang dat je goed nadenkt over de titel van elke pagina die je plaatst / post. Zorg ervoor dat je in de pagina titel ook de zoekterm weer terug laat komen zodat je beter in Google gevonden wordt en hogerop in de resultaten komt te staan.

Een aantal dingen om in overweging te nemen bij het aanmaken van een titel:

  • Google toont niet meer dan zeventig karakters inclusief spaties en zal alles erna afkappen. Zorg ervoor dat je pagina titel niet langer is.
  • Zet de belangrijkste zoektermen het liefst helemaal vooraan in de titel.
  • Wil je op bijvoorbeeld "Hoge naaldhakken" gevonden worden. Zorg er niet voor dat je overdrijft en het driemaal in één titelpagina terug laat komen. Google waardeert dat niet.
  • Zorg ervoor dat de pagina titel direct de inhoud van de pagina dekt.
  • Gebruik niet dezelfde pagina titels voor andere pagina's en bedenk voor iedere pagina een aparte, maar ook relevante titel.

De Metatag titelbeschrijving

Titelbeschrijving en Metatags

Iedere pagina kan voorzien worden van de Metatag Titelbeschrijving. Dit is een stuk tekst dat je niet op de pagina zelf ziet, maar dat zich wel in de code (HTML) vevindt. Dit stuk tekst ziet er als volgt uit:

Pagina titel
Hoewel de metatag niet echt meetelt voor de rankings in Google. Is het wel erg belangrijk dat mensen op je pagina klikken en naar je website toe gaan. Daarom is het van belang dat je een interessante "Metatag Description" bedenkt bij het aanmaken van elke webpagina.

Nog een aantal handige SEO tips voor het aanmaken van een Metatag:

  • Zorg ervoor dat de beschrijving niet langer is dan 160 karakters. Google zal niet meer tekst tonen.
  • Zorg ervoor dat de belangrijke zoektermen weer 1 of 2 keer naar voren komen. Wanneer mensen erop zoeken dan zullen deze termen dik gedrukt worden.
  • Denk aan hoe je het beste overkomt op de consument en wat je wilt verkopen.

Je zoektermen in (tussen) koppen op de pagina plaatsen

In iedere tekst is het van belang dat er hoofdkoppen of tussenkoppen worden gemaakt. Het maakt het voor mensen ook gemakkelijker om te lezen. Mensen willen graag sneller informatie op kunnen zoeken en daardoor is het handig om eens een subkop in de tekst toe te voegen om het te verduidelijken waar de tekst over gaat. Deze koppen kan je tussen de h1, h2, h3, h4, h5 of h6 plaatsen. Van H1 tot H6 is gerangschikt van belangrijk tot minder belangrijk.

Afbeeldingen gebruiken helpt

Afbeeldingen gebruiken
Gebruik regelmatig afbeeldingen zodat je iets beter kunt aanduiden. Bovendien vinden mensen het prettig om ook eens wat te bekijken wat te maken heeft met het onderwerp naar waar ze op zoek zijn. Willen ze een product kopen? Dan is het van belang dat je een mooie afbeelding ervan op de pagina hebt staan.

Interne en externe linkbuilding is van belang

Wil je ervoor zorgen dat je hogerop in Google komt? Dan is het belangrijk dat de pagina's gemakkelijk opgenomen worden in de resultaten. Om dit proces te versnellen kan je pagina's zelf aan gaan melden bij de zoekmachines. Maar het is beter om vooraf al te zorgen dat andere pagina's hyperlinks hebben naar de pagina waarvan je wilt dat die hogerop komt in de bekendste zoekmachines in Nederland.

De makkelijkste manier is om zelf intern te linken en naar de pagina toe te linken. Maar er zijn meerdere manieren. Externe linkbuilding is uitermate belangrijk om beter gevonden te worden in Google. Zorg ervoor dat websites je links toelaten op hun website of meld jezelf aan bij relevante startpagina's. Zie hieronder nog een aantal SEO tips die je helpen bij het versterken van je website en het genereren van meer bezoekers:

  • Vraag aan andere beheerders van websites om een samenwerking met je aan te gaan en / of ze een link naar je website toe willen zetten.
  • Reageer eens op blogberichten en zet een link naar je eigen website toe. Als je pagina's waardevol genoeg zijn zullen er vanzelf bezoekers op af komen.
  • Ben je vlot in de vingers en kan je binnen jouw vakgebied genoeg informatie verschaffen aan mensen? Dan ben je er zeker van dat andere websites die gerelateerd zijn aan het onderwerp zo nu en dan een link naar je site toe plaatsen omdat ze het interessant vinden.

De lengte van de tekst mag langer zijn

Voorheen was het mogelijk om hogerop in Google te klimmen met stukken tekst van 300 tot 500 woorden. Vandaag de dag is alles anders. Google waardeert het enorm als je een langere stuk tekst typt over het onderwerp waar je op gevonden wilt worden. Het geeft je tekst meer body en het is gemakkelijker om op meerdere gerelateerde zoektermen ook gevonden te worden door deze door de algehele tekst te verspreiden.

Toegegeven is wel dat het vrij veel tekst is dat er wordt geleverd en het mensen juist ook weer kan afschrikken. Het is lastig om hier goed mee om te gaan en bezoekers te behouden. Mensen gaan niet zomaar aandachtig lezen, het moet interessant zijn. Hieronder vind je een paar SEO tips voor het verbeteren van je teksten op je webpagina's:

  • Zorg ervoor dat de teksten goed verdeeld zijn in korte alinea's van ongeveer vier of vijf regels en gebruik (tussen) koppen.
  • Gebruik zo nu en dan een afbeelding tussendoor om iets duidelijker in beeld te brengen.
  • Je dient direct de belangrijkste informatie bovenaan de pagina te plaatsen om de aandacht erop te kunnen vestigen.
  • Probeer eens te overwegen om onderwerpen waarvoor veel tekst nodig is onder te verdelen in meerdere pagina's en plaats dan het belangrijkste op één overzichtelijke pagina over het onderwerp en geef meer klik mogelijkheden tot het bezoeken van andere pagina's op je website.

Zorg ervoor dat zoektermen in de tekst terugkomen

Zoektermen terug laten komen
Uiteraard is een van de belangrijkste dingen om hogerop in Google resultaten te komen dat je de pagina optimaliseert en de tekst volpropt met de zoekterm waarop je echt gevonden wilt worden. Nee, zorg ervoor dat het natuurlijk gebeurt en probeer ook eens andere synoniemen uit. Hieronder vind je wat algemene tips om ervoor te zorgen dat je beter gevonden wordt op belangrijke zoektermen in Google:

  • Gebruik zoektermen die relatief meer terugkomen in de eerste honderd woorden van je webpagina.
  • Google zal veel waarde hechten aan belangrijke zoekwoorden die je cursief of vetgedrukt maakt.
  • Hetzelfde zal gelden voor de zoektermen die je opneemt in samengestelde lijsten.

Je website up-to-date en blijven optimaliseren

Een handige SEO tip is dat je je website regelmatig met nieuwe artikelen up-to-date houdt om het voor bezoekers interessant te houden en terug te laten keren. Maar je moet je ook afvragen wat je van plan bent met je website. Wil je een bepaald product verkopen? Wil je e-mailadressen verzamelen voor een nieuwsbrief? En nog veel meer.

Conclusie

We hopen dat je iets hebt aan de bovenstaande 10 SEO tips die je kunt gebruiken om zelf hogerop in Google te komen met je website. Wij raden je aan om er een aantal toe te passen en te bekijken of het werkt in de zoekresultaten. Hoewel we geen experts zijn op het gebied van zoekmachine-optimalisatie, hebben we wel genoeg onderzoek gedaan voordat deze pagina gepubliceerd werd.

Deel dit bericht:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.