Hoe je een bestverkocht kinderboek schrijft

Ik laat je zien hoe je een bestverkocht kinderboek schrijft. Je kunt waarschijnlijk gewoon gaan zitten en dingen in elkaar zetten. Maar zoals bij elk goed boek, zijn er echt veel tussenliggende stappen waarvan ik denk dat je ze moet kennen.

Dit kan zaken omvatten zoals het begrijpen van jouw markt, evenals het lexicon van grammatica en zelfs de schrijfstijl die u moet gebruiken. Meer nog, er zijn enkele echt belangrijke factoren waar auteurs aan moeten denken voordat ze aan de slag gaan. En tot slot zijn er enkele echt belangrijke stappen om die perfecte illustrator te vinden die bij je verhaal past en je boek tot leven brengt.

Laten we doorgaan en erin springen.

Stap 1: bepaal de leeftijdscategorie en begrijp jouw markt

Bij het schrijven van een kinderboek is het erg belangrijk dat je begrijpt voor welke leeftijd je boek bedoeld is. Als je het op Bol.com gaat publiceren, laten ze je die leeftijdscategorie kiezen. Voordat je begint met het schrijven van jouw boek, kun je de leeftijdscategorieën op Bol.com bekijken en van daaruit de beste kiezen. Ga je gang op Bol.com, zoek de leeftijdscategorie en begin te kijken naar de boeken die daaronder worden vermeld.

Ik zou ook aanraden om een ​​paar boeken te kopen, zodat je kunt beginnen met kijken naar de woorden die je gebruikt, de zinsbouw en de stijl en daarbij de juiste pasvorm vinden. Maar een van de belangrijkste punten is dat wanneer je een kinderboek schrijft, het in deze leeftijdscategorie past in de grammaticale structuur in de verhaallijn en dat soort componenten. Dus kies je leeftijdscategorie en doe onderzoek naar die boeken in die leeftijdscategorie en zorg er vervolgens voor dat je schrijfstijl daarbij past.

Stap 2: kies een schrijfstijl en houd je eraan:

Afhankelijk van de leeftijdsgroep die je in stap één hebt geselecteerd, wil je misschien een schrijfstijl kiezen en je daaraan houden. Sommige hiervan zijn verleden tijd, tegenwoordige zin, rijmend, eerste persoon, derde persoon en anderen, dus zorg ervoor dat je dat controleert.

Boeken op rijm zijn normaal gesproken gericht op de jongere leeftijden, omdat het je verhaal kan vereenvoudigen en het pakkender en korter kan maken. Verleden of tegenwoordige tijden zijn goed om kinderen actief betrokken te houden bij het verhaal door ze dingen te laten ervaren zoals ze gebeuren, in plaats van verwijderd te worden van iets dat in het verleden is gebeurd.

Als je echter een verhaal vertelt dat op ware gebeurtenissen is gebaseerd, wil je het misschien in de zin van het verleden vertellen omdat het een eindige gebeurtenis is. En de schrijfstijlen van de eerste of derde persoon zijn geweldig als je rechtstreeks contact probeert te maken met het hoofdpersonage dat op elke pagina centraal zou moeten staan.

Wanneer je je schrijfstijlen kiest, hoef je je geen zorgen te maken over het kiezen van de juiste of verkeerde benadering. Want die is er niet. Het is gewoon een kwestie van stijl en als je eenmaal je stijl hebt gekozen, zorg er dan voor dat je je daaraan houdt gedurende het hele boek.

Dus bij het kiezen van je schrijfstijl gaat het er echt niet om dat één de juiste keuze is of één de verkeerde keuze. Het gaat er echt om dat je ervoor zorgt dat je de beslissing die je hebt genomen begrijpt, wat je lezers beïnvloedt en dat je dan door het hele boek aan je hoofd blijft hangen.

Stap 3: belangrijke kinderboekelementen erin betrekken

Deze stap beschouw ik als de kers op de taart. Dit gaat over het nemen van die extra stappen om je boek nog beter te maken en veel daarvan komt voort vanuit het begrijpen van kinderen in jouw leeftijdsgroep. Zo creëer je bijvoorbeeld onvergetelijke personages. De beste karakters hebben sterke persoonlijkheden, maken gedurfde bewegingen en gaan tegen alle verwachtingen in hun dromen na.

Kinderen hebben de neiging om verliefd te worden op deze personages en streven ernaar hen te zijn. Bij de meeste andere genres is het gebruikelijk om een ​​verhaal te beginnen met een actie of een schokkende gebeurtenis. Dit is echter een zeer effectieve manier om meteen jongere lezers aan te trekken. Ook door consistente actie in je verhaal toe te voegen, blijven ze lezen tot het einde of mogelijk door naar het volgende boek of van de serie. Een ander onderdeel is het voeren van een realistische dialoog.

Afhankelijk van het bereik van jouw doelgroep. Jouw dialoog zou moeten veranderen om dit schrijven in vereenvoudigde woorden weer te geven, voor jongere leeftijden is het belangrijker voor hen om betrokken te blijven en zich ermee te kunnen verhouden. De volgende zijn verhaallijnelementen. Ervoor zorgen dat je verhaal een verhaallijn heeft die consistent is en ook logisch is, is belangrijk voor elk kinderboek. Een paar obstakels of uitdagingen werpen is goed, zolang het het verhaal maar helpt of begeleidt.

Ook iets om op te merken, jongere kinderen houden van 'happy-endings' met een oplossing voor een bepaald probleem. Dus afhankelijk van je leeftijdscategorie, zou je ervoor willen zorgen dat je verhaallijn past bij wat ze leuk vinden.

En tot slot is het hebben van de instant 'recall-factor'. Het karakter van jouw boek in de gedachten van jouw lezers houden, lang nadat ze jouw boek hebben gelezen, wordt als een groot succes beschouwd. Denk er dus echt over na om ze iets heel belangrijks te geven.

Zoals in elk personage heeft iets dat de lezer kan onthouden, zelfs als ze pagina's later gaan. Dus denk erover na om je personage iets grappigs te geven.

Stap 4: je boek een naam geven

Met de juiste titel naar buiten komen is belangrijk voor elk boek. Maar ik zou zeggen dat het nog belangrijker is voor het schrijven van een kinderboek. Waarom? Omdat kinderen echt meer aan een titel kunnen vasthouden dan volwassenen, is het niet zo dat ze de boekbeschrijvingen lezen, ze hebben het volledige begrip van de geschiedenis van de auteur ook niet. Dat doet er allemaal niet toe. Waar het op neerkomt, is de boekomslag en de titel en of ze het zich herinneren of niet.

Zorg er dus voor dat je de tijd neemt om echt iets te bedenken dat uniek is, misschien zelfs een beetje grappig of iets dat je leeftijdsgroep zou kunnen begrijpen. Probeer niet zoiets artistieks dat jouw leeftijdsgroep het punt mist en het is daarom een ​​titel die ze zich niet zullen herinneren.

Stap 5: kies een editor

Ik weet wat je denkt. Je hebt waarschijnlijk geen editor nodig voor je boek van 200 woorden. Maar ik zou zeggen dat als je geen redacteur krijgt, zorg er dan voor dat je een proces hebt van twee of drie onafhankelijke mensen die je boek lezen op zoek naar grammaticale fouten of spelfouten. Er is niets erger dan met je geweldige kinderboek naar buiten te komen en je hebt iets over het hoofd gezien. Het zal er alleen maar voor zorgen dat uw beoordelingen en uw verkopen kelderen.

Dus als je geen redacteur krijgt, zorg er dan voor dat je een proces hebt om te verifiëren, want het is een van die dingen waar we het in kinderboeken zo gemakkelijk vinden dat we die waarschijnlijker zullen missen. Houd daar dus rekening mee.

Stap 6: bepaal de richting van je boeken

Voordat je een illustrator gaat zoeken, wil je erachter komen of je iets wilt doen dat meer horizontaal of verticaal is en wat voor soort boekstructuur je precies gaat hebben. Er is hier geen goed of fout antwoord. Maar hier zijn enkele vuistregels als het gaat om het kiezen van uw boekoriëntatie. Verticaal wordt meestal gebruikt voor op karakter gebaseerde boeken. Horizontaal die wordt gebruikt om een ​​jouw-achtig verhaal te illustreren. En een vierkant dat meestal wordt gebruikt voor instructie- of bordboeken.

Stap 7: maak een boekdummy of storyboard

Een boekdummy of een storyboard is eigenlijk dat je probeert uit te tekenen wat je denkt dat elke scène of pagina zou moeten zijn. Dit geeft je illustrator een idee van wat ze moeten maken naarmate het verhaal vordert. Om dit te doen kun je alles gebruiken, zoals pen en papier, photoshop of wat dan ook. Het punt is dat je er gewoon zeker van wilt zijn dat je iets hebt om aan je illustrator te kunnen presenteren, zodat ze weten waar ze mee bezig gaan en precies wat voor soort scènes ze moeten maken

Stap 8: een illustrator inhuren

De illustrator is hierbij een van de belangrijkste onderdelen, omdat zij jouw verhaal en ideeën werkelijkheid gaan maken. Geweldige kunstwerken kunnen een 'oké' verhaal naar een hoger niveau tillen. Zorg er dus voor dat u bij het zoeken naar uw illustrator de juiste vindt. Er zijn veel kansen en markten om te gebruiken. Kijk naar de karaktertekeningen of achtergronden en stel jezelf de vraag ‘past dat precies bij wat je zoekt’?

Deel dit bericht:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.